Privatøkonomi er for mange en yderst privat sag. Det kan måske krænkende hvis man føler at man skal møde op i sin bank med “hatten i hånden” for at søge om et lån.

Særligt slemt er det fmåske hvis man har en idé om at det vil ende med et afslag, hvis man har problemer med en i forvejen anstrengt økonomi.

En bank er en forretning som alle andre – de sælger ydelser i form af lån og de tjener deres penge på renter og gebyrer.

Som kunde har man uanset hvad et naturligt krav på at blive behandlet med respekt, og man må som minimum forvente banken og rådgiverens fulde diskretion.

De fleste banker har i dag en markeret linie foran kassen, som de andre kunder pænt skal vente bagved indtil man har ordnet sine bank forretninger.

Det kan så undre at når man så skal have et decideret møde med ens bankrådgiver at det ofte foregår i et åbent kontor landskab, hvor man sidder i en stol foran sin rådgiver midt i lokalet.

Privatøkonomi er en meget personlig sag – hvad enten det drejer sig om et sms lån, investeringer eller etableringen af en budget konto.

Som kunde er det vigtigt at man føler sig godt tilpas – det er ofte i netop dette lokale at nogle yderst vigtige beslutninger i ens liv bliver truffet – f.eks. lån til hus eller ny bil. Så føler man sig ikke godt tilpas, så gør opmærksom på det – det er trods alt dig som er kunden.

Mange har et godt forhold til deres bankrådgiver – og bankrådgiveren kender både kunden og dennes økonomi ganske godt og det kan ofte betyde et langvarigt kundeforhold.

Ens bankrådgiver kan hjælpe med flere ting til at holde styr på ens privatøkonomi – f.eks. at etablere en budgetkonto, så man har et bedre overblik over hvilke poster der er i ens budget.

Nogle gange ønsker folk at opnå mere anonymitet i forhold til optagelse af lån. Det kan betyde at de vælger at oprette kontokort med kredit eller hurtige sms lån hos en butik eller over nettet.

Det kan desværre ofte vise sig at være en dyr pris at betale for anonymitet, da renterne kan vise sig at være tårn høje.

Uanset hvad kommer de fleste mennesker ud for at de skal låne penge – det mest almindelige er købe af hus eller bil, men det kan også være i forbindelse med den daglige økonomi.

Det kan være at budgettet og ens privatøkonomi er en anelse anstrengt til jul, eller at man gerne vil holde et flot bryllup eller en rund fødselsdag – her vil det ofte være nødvendig med noget luft i budgettet i form af et lån eller en kassekredit.

Det kan være fristende i forhold til anonymiteten at låne penge over Internet, men man skal til tider overveje om ikke det kan betale sig at drøfte sagen med sin egen bank.

Skal man f.eks. giftes og gerne vil holde et stort bryllup men måske ikke har midlerne, skal man tænke på at man fremover formentlig vil øge sit engagement med banken – man får f.eks. 2 konti og det er heller ikke utænkeligt at man
Skal skifte bolig.

Med andre ord – jo mere man samler jo mere er der at handle om. Hvis man f.eks. skal have finansieret syn nye bolig, er det jo ikke utænkeligt at ens bankrådgiver kan se fornuften i at tilbyde et billigt billån.

Uanset hvordan man griber tingene an, bliver ens privatøkonomi aldrig anderledes, end at ens bank kan se hvor mange penge der går ind og ud fra ens konto.

Ved at inddrage banken i de større linier i ens liv opnår man fortrolighed og banken får de bedste forudsætninger for at råde og vejlede i forhold til ens privatøkonomi.

Det er blot vigtigt at holde sig for øje at bankens primære formål er at skabe et overskud for sine aktionærer.

Det kan undre lidt at personalet kaldes bankrådgivere, da det jo er deres egne produkter de rådgiver i og altså ikke er uvildige rådgivere.

Det vil nok være mere betegnende at kalde dem for bank sælgere, da deres primære formål er at sælge dig så mange af bankens ydelser som muligt.

Det er din privatøkonomi – og derfor skal du opfatte banken som en forretning hvor du skal kigge på pris, kvalitet og service.